Referencer

"Da den største kunde efterspurgte HVO, så skiftede vi med det samme"

Skiftet til HVO for fire år siden gik hurtigt. Dette skridt efterfulgtes af flere andre tiltag, der hjælper klimaet og miljøet.

Vi taler med Henrik Ageflod, ansvarlig for DFDS Logistics Services, som er den del af DFDS logistikdrift, der varetager landtransport i Gøteborg. Sig mig Henrik, du havde en ret dramatisk start?

Ja, et vognmandsfirma, der kørte for Volvo, gik konkurs, og vi fik chancen for at præsentere en løsning på fire uger - i ferien! Men vi skaffede 75 chauffører og 44 lastbiler, så i august 2013 var vi i gang. Og siden har det været fuld kraft frem!

For knap fire år siden vandt vi en opgave for Volvo Cars, hvor de ville have os til at køre på Neste MY Renewable Diesel (HVO100), på netop den transport. Så vi begyndte at undersøge det.
 
Og hvordan har det fungeret med Neste MY Renewable Diesel (HVO100)?

Henrik svarer hurtigt og direkte: ”Det fungerer fantastisk. Drift, service, alt er godt.
 
Hvad mere kan du gøre for at reducere udledningerne?

Vi kan påvirke brændstofforbruget ved at tale med vores chauffører. Til at måle brændstofforbruget har vi både Volvo Connects system og vores eget system. Det hjælper os med at få en mere effektiv kørsel, der bruger mindre brændstof. Vi kan også måle pr. chauffør, hvilket gør samtalerne med chaufførerne meget effektive. Derudover arbejder vi på ikke at køre med tomme biler, men at køre med læs i begge retninger. Vi plejer at sige, at vi ikke skal transportere luftguitarer! På den ene side er det godt for vores egen økonomi, og på den anden side efterlader vi et bedre miljøaftryk.

De tre vigtigste udfordringer for DFDS Logistics

  1. Behov for at være fleksible
  2. Bekymring for usikre leverancer
  3. Et andet spørgsmål var prisforskellen
"Alle trækker deres del af læsset. Det bliver lidt dyrere, men samtidig får man jo en bedre følelse”.
Henrik Ageflod, ansvarlig for DFDS Logistics Services
Carl F

Løsning

Vi har brug for at kunne skifte køretøjer frem og tilbage, for at være effektive og opfylde alle de forskellige kundekrav. Så vi indså ret hurtigt, at det bliver svært for os at garantere, at der er HVO (Neste MY Renewable Diesel) i alle transporter, i hver enkelte opgave  – hvis vi ikke skifter til HVO/Neste MY for samtlige køretøjer, med det samme. Og sådan blev det."

”Der var en bekymring for, at vi ikke ville kunne sikres leverancer af HVO, men vi har fået garantier, og det har fungeret godt.
 
”Det er lidt dyrere med HVO/Neste MY. Men lige så nemt, som det var at skifte brændstof, lige så nemt var det at have den samtale med Volvo Cars. Som mange gode virksomheder vil de være klimasmarte på alle niveauer, og reducere deres eget klimaaftryk. Da vi talte med dem om prisforskellen, tilbød de at fakturere os for forskellen indtil brændstoftillægsberegningen er opdateret med HVO. Alle trækker deres del af læsset. Det bliver lidt dyrere, men du får samtidig en bedre følelse

 

Fakta om Keolis 
Moving for all to grow since 1866
C.F. Tietgens initiativ om at fusionere fire danske dampskibsrederier til DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) i 1866 havde et væsentligt formål: Det nye selskab muliggjorde den handel, der voksede eksponentielt i kølvandet på industrialiseringen, og skabte vækst for alle.Forskellige produkter og kul fra Storbritannien, verdens industrielle lokomotiv på den tid, blev transporteret til de tekstil- og energikrævende markeder i Skandinavien og andre lande. Og her gav dampskibene omvendt landbruget adgang til Storbritanniens hastigt voksende marked for fødevarer og råvarer.Bæredygtighed er i vores DNA Som transport- og logistikudbyder bidrager vi til at sikre og udvikle infrastrukturen til at flytte gods og passagerer. Vi er meget engagerede, når det kommer til at reducere vores miljømæssige aftryk og sikre, at vores medarbejdere er trygge, sunde og behandles både godt og lige. Vi har bæredygtighed øverst på dagsordenen og investerer i innovative services og teknologier.

Læs mere om Neste MY Renewable Diesel (HVO100)