Referencer

"Fossilfri er en del af en samlet tilgang.”

Vi møder Catherine Löfquist, chef for bæredygtighed hos Bring.

Du har været i virksomheden i omkring 20 år - tror du, at holdningen til bæredygtighed har ændret sig?
For samfundet som helhed ja, men ikke for os: Vi har altid forstået, at vi som transportvirksomhed er en del af problemet, men også, at vi kan være en del af løsningen. Og "bæredygtighed" omfatter så meget, hvor brændstof er én del, men en vigtig del. Det handler også om at flytte forskellige kunders varer sammen, når det er muligt, have etiske retningslinjer for medarbejdere og samarbejdspartnere, ja, det er en samlet tilgang for mig og Bring.
 
Er fossilfrit påkrævet ved indkøb nu?

Nej, det er ikke blevet et hygiejnekrav endnu, men det bliver mere og mere almindeligt, at der kræves fossilfri transport og brændstoffer for at vinde. Indtil videre er det en konkurrencefordel, vi kan tilbyde. Flere og flere af vores kunder føler også et pres fra deres kunder/forbrugere om, at de skal være miljøvenlige

De tre vigtigste udfordringer for Bring

  1. Hurtigt at kunne omstille alle dieselbiler
  2. Hele flåden skal være fossilfri i 2025 og det er tusindevis af biler
  3. Vi forsøger at finde løsninger til at dække de højere omkostninger
"Men der er sket noget positivt i det sidste halve år, kunderne er villige til at betale mere for løsninger, der reducerer miljøbelastningen"
Catherine Löfquist, bæredygtighedschef hos Bring.

Løsning

Hele vores flåde skal være fossilfri i 2025, og det er tusindvis af biler. Nogle af dem er ejet af chaufførerne, der kører for Bring. Og vi vil prioritere lokal transport i følsomme bymiljøer. For hurtigt at kunne skifte alle dieselbiler, valgte vi at starte med HVO (Neste MY Renewable Diesel). Det er nemt. Bare tank direkte, fra den ene dag til den anden. Vi fik mange spørgsmål om driftssikkerhed i starten, da man blandede HVO/Neste MY med traditionel biodiesel, som kan tilstoppe motorerne – men med HVO er der aldrig problemer”.

Vi forsøger at finde løsninger til at dække de højere omkostninger. Men der er sket noget positivt i det sidste halve år. Kunderne er parate til at betale mere for løsninger, der reducerer miljøbelastningen. Så er det også sådan, at det ikke bliver så meget dyrere at køre på HVO/Neste MY. Der er jo flere kunder på hver tur, der deler den ekstra omkostning.
 
E-handel og hjemlevering, hvordan ser udviklingen ud?

Vi har denne samtale, mens der stadig er Corona, så vi spørger Catherine, hvordan det har påvirket Brings forretning? Meget. Vi mister nogle kunder på vores b2b-side, da leveringer til restauranter og nogle butikker er gået i stå, men for vores hjemmeleveringer er det til gengæld fuldstændig eksploderet!
 
Vil det holde efter Corona tror du?

Ja, jeg tror virkelig på, at mange mennesker har opdaget, at det er bekvemt at få leveret sin varer hjemme, så det er allerede blevet en vane. Og hvis det er fossilfri transport, er det helt fint.

 

Fakta om Bring
Bring gør vi hverdagen enklere og verden mindre. Vi er 13.000 medarbejdere i Norden og vi arbejder døgnet rundt for at bringe din pakke hurtigt og sikkert frem på den mest bæredygtige måde.Vi løser hverdagslogistikken for både små og store virksomheder i hele Norden. Hos os får du hjælp til alt fra e-handel til lægemiddeltransporter. Vi håndterer både pakker, bud, post, gods og vi hjælper dig videre med logistik til eller fra hele verden. Vi leverer selvfølgelig også pakker til privatpersoner – smidigt, fleksibelt og grønt. Vi leverer Co2 frit til 1 million danskere, og fortsætter vores rejse mod at være den grønneste logistikaktør. Norden er Brings hjemmemarked og vi har et stærk netværk i Danmark, Norge og Sverige.
Ambitiøse miljømål
Koncernens primære miljømål er at gå helt over til vedvarende energi inden 2025, hvad angår køretøjer og terminaler. Hvis vi skal nå dette ambitiøse mål, skal vi arbejde med en bred vifte af klimavenlige løsninger.

Læs mere om Neste MY Renewable Diesel (HVO100)